Du er ikke dine tanker. Du bliver dine tanker.

Stress. Stress fylder så meget i vores verden efterhånden, og det er ikke længere kun naboen, der får stress. Vi ser det på arbejdspladsen, vi ser det i fitness centeret, vi ser det på TV. Det er efterhånden også ret debatteret emne over aftensmaden. Nu hvor vi rammer den dejlige, søde juletid, er det jo kun endnu mere aktuelt at tale om stress. Lad os være hudløs ærlige omkring, hvad det handler om, og lad os så nogle små, sunde frø, der kan afhjælpe den belastning, som stress forårsager. Du er ikke dine tanker. Du bliver dine tanker.

Lad mig slå en ting fast med det samme: I bund og grund handler din stress udelukkende om dig selv og dine tanker. Vi er rigtig gode til at skyde skylden på alt muligt andet end os selv. Så er chefen dum. Så er kæresten for egoistisk. Så fylder børnenes fritidsaktiviteter for meget. Så er der ikke timer nok i døgnet. Så er det umuligt at nå alle de ting, du har skrevet på din to do liste, fordi du altid bliver forstyrret. Og jeg kunne blive ved. Men ved du hvad? Det handler slet ikke om de ydre påvirkninger. Det handler om, hvordan du lader de ydre påvirkninger styre dit liv. Det er dine beslutninger, og det er dine overbevisninger. Og det er ikke en nem erkendelse at nå frem til ….

Stress er faktisk også det, der ødelægger dine drømme. Den ødelægger dine drømme, fordi den tvinger dig til at køre i et kaotisk tempo lige fra morgenstunden. Den får dig til at føle, at du ikke har nok. Ikke nok tid. Ikke nok ressourcer. Ikke nok penge. Ikke nok overskud. Den får dig til at føle dig utilstrækkelig og magtesløs.

Hvad er vores stress styret af?

Vi er styret af både sjæl og ego. Vores ego kan være en værre bandit at styre, og er du for meget i dit hoved, kan du ikke høre, når din sjæl hvisker til dig. Det er også vores ego, der fører den hårde tone i dit hoved. Vores sjæl hvisker kun kærligt til dig. Dit ego lader dig fortælle ting som f.eks.:

  • all that we are - the secretJeg er ikke god nok
  • Jeg burde kunne gøre det her meget bedre
  • Jeg duer ikke til noget
  • Jeg fortjener ikke at blive elsket
  • Jeg skal nå alle de ting, jeg har sat mig for at nå I DAG

 

 

Men du behøver ikke at finde dig i dit ego. Dit ego kan nemlig i den grad holde dig fast i nogle overbevisninger, som med tiden bliver til begrænsninger. Og det er begrænsningerne, der holder dig fra at leve dit liv på den måde, du drømmer om. Det kan være en god øvelse at spørge dig selv:

  1. Hvilke usynlige regler har jeg bundet på mig selv?
  2. Hvilke tanker er det, der skaber mit liv?
  3. Hvor er det, jeg gerne vil hen?
  4. Hvilket liv er det, jeg drømmer om at leve?

En overbevisning er tanker, der bliver tænkt tilstrækkeligt mange gange

Vi kender alle sammen til det at have en dårlig vane. En dårlig vane er på samme måde som en god vane blevet skabt af at have tænkt en tanke flere gange. Jo flere gange, du tænker tanken, jo mere vil den forplante sig i dit ubevidste sind som en overbevisning, og jo mere vil den køre på autopilot. Jeg er ked af at skulle sige det, men det er udelukkende dit eget ansvar at tage hånd om både dit ego og din autopilot. Der er ingen andre, der kan gøre det arbejde for dig.

Tilbage til stressen. Det handler om at finde ind til kernen, og kernen er i den grad dine egne overbevisninger. Herefter handler det om at tage en beslutning om, at du ER rent faktisk i stand til at tage kontrol over dine tanker. Og så kommer øvelsen i at holde fast. Hold fast i dine nye overbevisninger. Hold fast i de gode tanker. Hold fast i dine drømme. Og drøm stort! For du er født til at have et fantastisk liv med fri adgang til alle ressourcer i Universet. Hvis du bare giver dig selv lov. Sæt dagsordenen for dit eget liv, og lad dig endelig ikke snyde af dit ego og dine egne regler.

En sund øvelse

En stressfri start på dagen er et lille frø, der kan gøre en stor forskel. Sørg for altid at starte dagen på den så positiv måde som muligt. Ingen mails. Ingen telefoner. Ingen larmende unger.

met ime

 

  • Tag de første 20 minutter helt for dig selv
  • Træk vejret langt ned i maven og mærk godt efter, hvordan du har det, og hvordan det føles
  • Prøv f.eks. med en morgen meditation, nyd en kop kaffe foran et lille stearinlys eller gå på bare fødder ud på græsplanen og snus luften ind

Og husk også, at din hjerne har brug for at nulstille et par gange i løbet af dagen. Det er derfor mere end lovligt (og faktisk yderst nødvendigt) at holde dine egne små ego pauser gennem hele dagen. Brug gerne hele dagen til flere, små pauser og giv din hjerne lidt fred og dermed mere plads til dig selv.

 

Vær selv den forandring, du ønsker at se i verden. Det hele starter i dig.

Kærligst Britt

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *